NAJK biedt op ludieke wijze alternatief voor partnerschap met Bol.com
Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt (NAJK) heeft via social media aangekondigd een partnerschap met Bol.com aan te gaan. NAJK reageert op de berichtgeving dat Bol.com via een partnerschap Partij voor de Dieren steunt. De samenwerking tussen dit bedrijf en een politieke partij is opmerkelijk te noemen. NAJK biedt een alternatief en wijst op het echte partnerschap dat er met consumenten zou moeten bestaan.
“Wij willen op deze manier aandacht vragen voor de samenwerking”, zegt Eric Pelleboer, voorzitter van NAJK. “Veel agrarische ondernemers hebben onthutst gereageerd via social media op het partnerschap van Bol.com met Partij voor de Dieren. De samenwerking met een politieke partij roept vraagtekens op. NAJK kiest voor een échte toekomst voor onze boeren en tuinders. Met onze actie via social media willen we aandacht vragen voor de producten van onze leden die dag in dag uit bij het moederbedrijf van Bol.com, Ahold, in de schappen liggen. Consumenten die echt willen bijdragen aan een duurzamere wereld kunnen dit bij de aankoop van de dagelijkse boodschappen doen en zo hun steun geven aan jonge boeren en tuinders. Dat is het echte partnerschap dat beloond zou moeten worden. Met deze ludieke actie wijzen wij graag op dat alternatief met een knipoog”, aldus Pelleboer.
“De noodzaak is groot: goede voedselproductie is in gevaar doordat er nog weinig jonge boeren of tuinders zijn”, zegt Pelleboer. “In Nederland is slechts 4% van de agrarisch ondernemers jonger dan 35 jaar, 28% is zelfs ouder dan 65 jaar. Ondertussen moeten we bovendien regelmatig strijden voor een fatsoenlijke prijs voor onze producten.”
“Boeren en tuinders zijn echter verantwoordelijk voor ons voedsel”, vervolgt Pelleboer. “Hoge kwaliteit en een betaalbare prijs worden door de Nederlandse boeren en tuinders gecombineerd met voedselveiligheid en hoge eisen op het gebied van dierenwelzijn en milieu. Boeren en tuinders zijn bovendien de belangrijkste beheerders van ons platteland. Deze agrarische ondernemers hebben de consument dus veel te bieden. Consumenten kunnen daar al elke dag voor kiezen.”